Transfergeruchten in de Formule 1
De transfermarkt zou een ondergeschikte rol moeten spelen ten opzichte van de strijd om de titel in de Formule 1. Maar met slechts één vacant stoeltje voor 2025, dat van Sauber (dat in 2026 Audi wordt), wordt de Formule 1 overspoeld met geruchten. Zelfs de meest onwaarschijnlijke.
In het verleden vond het ‘silly season’, die gekke periode van het jaar waarin transfers werden gemaakt, plaats tijdens de laatste twee races voor de zomerstop. Geruchten ontstonden voor Silverstone en de dag na Hongarije werd alles afgerond, met voor de grap nog een of twee aankondigingen in augustus.
Die goede tijden zijn voorbij en dit seizoen 2024, dat een vliegende start kende met de overstap van Lewis Hamilton naar Ferrari vóór de eerste Grand Prix, heeft nooit opgehouden te verbazen, te verrassen en zichzelf te herhalen. Elke keer dat er een nieuw stoeltje werd toegewezen, groeide de roddel. Zelfs toen Carlos Sainz, die was aangekondigd als het laatste belangrijke stukje in de puzzel van 2025, tekende voor Williams, hielden de geruchten niet op. Het idee bestaat al dat Oliver Bearman, een Ferrari-protegé die vrijdag in de eerste vrije training in de auto van Charles Leclerc reed, het seizoen bij Haas zou kunnen afmaken in plaats van Kevin Magnussen, als voorbereiding op 2025.
Dat is niets vergeleken met wat volgt. Dit weekend, in de zeer levendige paddock van Mexico City, konden de mariachi’s, hoewel talrijk, het nieuwe geroezemoes van de transfer niet overstemmen. En toch moet er officieel nog maar één stuur worden toegewezen, dat van Audi’s tweede wagen. Alles draait dus om het Duits-Zwitserse team.
Er werd donderdag gefluisterd dat Sergio Pérez dat stoeltje zou kunnen krijgen dankzij het geld van de Mexicaanse miljardair Carlos Slim, die de carrière van de lokale coureur altijd steunt. Het idee om de verrassende Franco Colapinto, die Lorgan Sargeant kwam vervangen bij Williams, te zien overstappen naar het Duitse team werd ook gefluisterd door degenen die wel zin hadden om een beetje te lachen.
Waarom al deze plotselinge roddels? Omdat je moet proberen een beetje druk uit te oefenen. De entourage van de jonge Argentijn, die het goudklompje niet zo snel wil zien verdwijnen, is niet vreemd aan het gerucht dat hij op weg is naar Audi. Maar om dit te laten gebeuren, zou Williams zijn dierbare veulen moeten loslaten. Williams-baas James Vowles heeft echter heel duidelijk gemaakt dat het Britse team Colapinto’s manager blijft.
De Braziliaan Gabriel Bortoleto, een McLaren-protegé die in aanmerking komt voor het rijderszitje, zou ook de ‘Papaya’-kudde moeten verlaten als hij een vaste coureur zou willen worden. Dit is de regel die is opgelegd door de Duitse fabrikant. Aan de andere kant lijkt Mick Schumacher, reservecoureur bij Mercedes en betrokken bij Endurance-races met Alpine, te zijn verdwenen en als geen enkele jonge coureur zijn management wil verlaten, dan heeft Valtteri Bottas waarschijnlijk de sleutel in handen om bij het team te blijven.
Pérez bedreigd door Lawson en Tsunoda
Aan de andere kant is het idee dat Pérez Red Bull zou kunnen verlaten niet idioot. Sommigen zouden hem zelfs zondagavond al naar huis sturen, bij de finish van ‘zijn’ Grand Prix. Dit is misschien een beetje voorbarig, maar de kans dat hij in 2025 wordt vervangen is erg groot. Natuurlijk zal alleen al de aanwezigheid van de teamgenoot van Max Verstappen ervoor zorgen dat de race in Mexico een groot succes wordt. Op vrijdag hoefde je het Foro Sol, het honkbalstadion waar het Hermanos Rodriguez-circuit doorheen loopt, alleen maar zijn vreugde te horen brullen over het idool van een land om te begrijpen hoe belangrijk “Checo” is voor het indrukwekkende succes van dit najaarsevenement. Maar als Liam Lawson blijft schitteren zoals hij deed in Texas (9e in de GP van afgelopen weekend), dan zijn de dagen van Pérez geteld. Honda dringt er bij Red Bull op aan om Yuki Tsunoda tenminste één keer te proberen, maar het lijkt erop dat de Nieuw-Zeelander veel populairder is in Milton Keynes dan de Japanner.
In de schaduw bij Red Bull zet Isack Hadjar zijn ambities voor 2025 uiteen.
Dan komt er een stoeltje vrij bij zustersteam Racing Bulls, een ideaal onderkomen voor de jonge Franse coureur Isack Hadjar, die samen met de Braziliaan Bortoleto strijdt om de F2-titel. De man op wie Helmut Marko zo verliefd is geworden dat hij de bijnaam “kleine Prost” heeft gekregen, is gepromoveerd tot derde coureur sinds het vertrek van Daniel Ricciardo een maand geleden.
Dr. Marko zelf heeft dit weekend zijn zegje gedaan en gezegd dat de manager van Oscar Piastri, Mark Webber, er hard op aandringt dat zijn coureur naar Red Bull komt. Een gerucht dat de jonge Australiër donderdag van de hand wees, en waarvan wij denken dat het meer bedoeld was om McLaren wat meer uit balans te brengen dan om een vreemd en gevaarlijk lichaam binnen te halen voor zijne majesteit Verstappen.
(Fréderic Ferret/L’Équipe via Tagtik/Pic: L'Equipe)