Tagtik

Wat als je kerstkado niet toekomt?

De feestdagen naderen en samen met deze fijne dagen ook de ‘cadeautjes-stress’. Maar, naast vragen als “wat zullen we nu dit jaar weer kopen?”, is er ook de vraag of ons pakket dat we online bestelden wel op tijd aankomt. In principe moet je altijd eerst de webwinkel contacteren om je hierbij te helpen. Maar bij buitenlandse webshops is dat niet altijd makkelijk.

Als je via de traceercode weet dat het pakket vastzit bij een koerierdienst of je weet welk postbedrijf het pakket behandelt, dan moeten ook zij jou verder helpen. De ombudsvrouw van de postsector weet helaas dat een aantal koerier- en postbedrijven de consument toch doorverwijzen naar de webwinkel en geen onderzoek instellen, maar dat is dus fout.

Pakje kwijt?
· Neem contact op met de afzender. Vraag hoe het pakje ingepakt was en of de adresgegevens kloppen. Als je bij een professioneel bedrijf een aankoop hebt gedaan, heb je recht op schadevergoeding. Ofwel krijg je je geld terug ofwel wordt je pakje opnieuw opgestuurd.
· Je hebt het recht om een onderzoek te vragen bij het post- of het koerierbedrijf. Je neemt daarvoor contact op met de klantendienst. Weigeren ze jou te helpen? Dan kan je een beroep op de ombudsdienst van de postsector. De ombudsdienst is gratis en kan bedrijven verplichten om uit te zoeken waar je pakket gebleven is. De voorwaarde is wel dat je eerst zelf geprobeerd hebt aan te kloppen bij de betrokken bedrijven.

Pakje kapot?
· Controleer de verpakking voor je aftekent. Als je ziet dat de doos beschadigd is, ben je niet verplicht om het pakje te aanvaarden. Je kan ook vragen aan de koerier om de schade te bevestigen.
· Meld schade zo snel mogelijk bij de afzender en bij de pakjesdienst. Houd de verpakking bij en neem foto's van de verpakking en de inhoud.
· De afzender is verantwoordelijk voor de verpakking. Als die niet voldoet, kan je schadevergoeding vragen. Professionele verkopers doen vaak niet moeilijk, als je iets bij een particulier hebt besteld, ligt dat moeilijker. Maak daarom altijd duidelijke afspraken over de verzending. Als je vb. iets tweedehands koopt, kan je afspreken om eerst een voorschot te betalen zodat je zeker bent dat het pakje veilig arriveert.
· Koerierbedrijven betalen schade zelden terug. Koerierbedrijven verwijzen bij schade telkens naar de verzender. Enkel in uitzonderlijke gevallen, wanneer er overduidelijk schade is door transport, kan je van hen een vergoeding verwachten.

Verzekering een goed idee?
Zeker! Elke service in de pakjessector kost geld. Als jij de goedkoopste manier kiest om een pakje te verzenden, ben je niet gedekt voor schade of verlies. Een verzekering kan daarom nuttig zijn. Je betaalt meestal niet veel extra, maar de inhoud van je pakket is dan wel verzekerd. Lees zeker ook de voorwaarden die in kleine lettertjes staan.

(Skwadra by Tagtik/Source: Radio 2/Illustration picture: Unsplash)

SR

SR

Journalist NL@Tagtik

Ook dit kan u interesseren