Hoezo, vliegtickets gingen nooit nog spotgoedkoop zijn?
Nu de vaccinatiecampagne op volle toeren draait en de maanden juli en augustus stilaan in zicht komen, denken velen opnieuw aan vakantie in het buitenland. In volle coronacrisis werd beweerd dat vliegtuigtickets een flink pak duurder zouden worden, maar die voorspelling blijkt verkeerd te zijn.
Voor 7,99 euro naar Edinburgh, voor 9,99 euro naar Praag, voor 12,99 euro naar Madrid of Venetië, voor 14,99 euro naar Barcelona: het zijn maar enkele van de aanbiedingen bij Ryanair voor een enkele reis vanuit Charleroi in juni. Ook met Brussels Airlines kun je voor 35 euro naar Alicante, voor 37 euro naar Barcelona, voor 39 euro naar Firenze of voor 50 euro naar Praag.
Volgens luchtvaarteconoom Wouter Dewulf (UA) is de reden voor de lage prijzen te vinden in de hernieuwde mogelijkheden om te vliegen binnen Europa en "storten alle maatschappijen zich op dezelfde bestemmingen. Dat maakt dat er veel capaciteit en concurrentie is in een kleinere markt", zo zegt hij bij De Standaard.
Bij Het Laatste Nieuws geeft hij nog meer redenen: de luchtvaartmaatschappijen hebben dringend cash nodig omdat ze tijdens de coronacrisis overbruggingskredieten zijn aangegaan en omdat het vliegverkeer zal aantrekken moeten het personeel en de vliegtuigen in de lucht worden gehouden.
En waarom Ryanair zijn aanbiedingen zo goedkoop kan houden? De Ierse lagekostenmaatschappij heeft minder geleden onder de coronacrisis, zo legde luchtvaartexpert Riadh Bahri uit bij VRT NWS: "Ze zaten al op een berg geld en hebben amper vaste kosten omdat ze ook eigenaar zijn van hun vliegtuigen, dus hebben ze rustig kunnen afwachten."
(Fausto by Tagtik/Source: De Standaard, HLN, VRT NWS/Picture: Pixabay)