Wanneer moeten die mistlampen aan?
Niets zo vervelend als rijden bij mistig weer. Een onverwachte confrontatie met zeer dichte mist doet bestuurders dan ook dikwijls schrikken: je zicht wordt beperkt en voertuigen lijken plots naast jou op te duiken. Mist zorgt voor gevaar op de weg en dan gebruik je de mistlampen. Maar vanaf wanneer moeten die mistlampen aan?
Dit staat er in het verkeersreglement: Achteraan op je auto heb je rode mistlampen; deze MOET je gebruiken bij mist en sneeuwval als je minder dan 100 meter ver kan kijken én ook bij felle regen. Soms heb je witte mistlampen vooraan; deze mag je alleen gebruiken bij mist, sneeuwval of felle regen, maar dit is niet verplicht.
Waarom 100 meter?
"Die 100 meter was vroeger een goede afstand", zegt verkeersexpert Hajo Beeckman bij Radio 2. "Maar de sterkte en helderheid van de lichten is zo groot geworden dat het met minder ook zou kunnen. In Nederland is de regel bijvoorbeeld 50 meter."
Hoe kan je nu 100 meter inschatten?
Dat is niet zo makkelijk. Er bestaat wel een trucje voor: de oude, lage verlichtingspalen staan op 30 à 40 meter van elkaar. Als je dus de tweede paal niet kan zien, steek je best je rode achtermistlampen aan. De nieuwe hoge verlichtingspalen staan 70 meter van elkaar; dan moet je eigenlijk wat gaan gokken.
Automatische koplampverlichting
Bij de meeste automodellen worden de autolichten automatisch aangezet als het donker wordt. Bij mist is dit echter niet altijd het geval. Automobielorganisatie VAB waarschuwt: “Die automatische inschakeling geldt vaak enkel voor de voorlichten, waardoor die achteraan niet branden. Daarom onze waarschuwing! Schakel bij mist altijd de dimlichten handmatig in, en controleer voor je vertrekt of ze ook echt aanstaan. Want belangrijker nog dan de mistlampen, is de basisverlichting: zonder word je totaal niet gezien.”
TIP!
Verkeersinstituut Vias raadt ook aan om het bestuurdersraam open te zetten, of toch tijdelijk. “Op die manier kan je beter checken hoe dik de mist is, en krijg je een beter zicht op de situatie. Het voorkomt meteen ook condens aan de ruiten. Kom je plots in een mistbank terecht? Trap dan niet hevig op het rempedaal, maar rem geleidelijk aan af. Zo vermijd je ook bruuske reacties bij achterliggers.”
(Skwadra by Tagtik/Source: Radio 2/ Illustration picture: Unsplash)