Mode en de Olympische Spelen: de mooiste manier om te winnen!
Grote sportcompetities, zoals de Olympische Spelen, roepen altijd intense rivaliteiten op, ook tussen sportkledingmerken.
De competitie tussen Adidas, opgericht door Adolf Dassler, en Puma, opgericht door zijn broer Rudolf, is emblematisch voor deze rivaliteit. De twee broers zijn voorbijgestreefd door Nike, maar ze hebben allemaal bijgedragen aan de verbetering van sportprestaties en de creatie van kwalitatief hoogwaardige sportschoenen en -materiaal.
Adidas, Nike en Puma zijn ook mode-iconen geworden en werken samen met ontwerpers zoals Kanye West, wijlen Virgil Abloh en Rihanna om gelimiteerde en dure collecties te produceren.
Voor de Olympische Spelen van Parijs 2024 is LVMH een Premium Partner geworden, waarvoor het 150 miljoen euro geïnvesteerd heeft. Dit gaf de openingsceremonie het aspect van een modeshow, ondanks de regen. LVMH vertrouwde de officiële garderobe van het Franse team toe aan Berluti, met stoffen geleverd door Nona Source. De Franse judoka's dragen kimono's van Kenzo en Louis Vuitton maakte de koffers voor de medailles.
Andere landen hebben ook groots uitgepakt: Giorgio Armani voor Italië, Ralph Lauren en Nike voor de Verenigde Staten. Onafhankelijke ontwerpers zoals Stella Jean voor Haïti en Labrum London voor Sierra Leone hebben ook hun bijdrage geleverd.
De Mongoolse atleten vielen vooral op vanwege hun gemoderniseerde traditionele kostuums, ontworpen door Michel en Amazonka, die de prijs voor stijl wonnen tijdens de opening van de Spelen.
(AK - Foto: © Catwalkpictures)
Foto: Finale van de Louis Vuitton herenshow lente-zomer 2025 gehouden bij UNESCO in Parijs (Frankrijk) op 18 juni 2024 (© Catwalkpictures)