'Belgische handelaars overleefden dankzij online verkoop'
Voor de coronacrisis verkocht slechts een derde van de Vlaamse winkels en restaurants producten online. De werelwijde coronapandemie heeft de Belgische winkeliers en restaurateurs echter sneller richting de digitale snelweg gedwongen. En daar bleken ze hun lokale klanten tegen te komen.
Terwijl veel handelaars voor de coronacrisis geen tijd hadden om een webwinkel te starten, maakten ze van de verplichte sluiting gebruik om een online shop op te starten en zo hun producten aan de man te brengen. Sectororganisaties hielpen bij de opstart. Volgens een enquête van de Universiteit Antwerpen hebben winkels dankzij die online kanalen gemiddeld een vijfde van hun normale omzet gedraaid, wat samen met de hinderpremie voor de meesten nét genoeg was om te overleven en maandag te heropenen.
Heel wat Vlamingen kozen er zelfs voor om ook online lokaal te kopen. "We merken een duidelijke positieve evolutie in het aantal lokale online bestellingen, de klanten laten hun lokale winkel niet in de steek", zegt onderzoekster Ann Verhetsel bij VRT. "Negentig procent van de online omzet komt van klanten binnen de eigen provincie. De Vlaming heeft dus geluisterd naar de herhaalde oproepen en steunt duidelijk de handelaar om de hoek, die nu zelf snel een website in elkaar knutselde of via Instagram take-away adverteert."
(Skwadra by Tagtik/Picture: Pixabay)