Zone 30 zorgt voor opmerkelijk minder ongevallen in Brussel
Sinds begin dit jaar daalde de maximumsnelheid in veel straten in Brussel naar 30 km/u. Dat zorgde er alvast voor dat er heel wat minder verkeersongevallen plaatsvonden.
Vanaf 1 januari is het hele Brusselse gewest een ‘Stad 30’. Een maximumsnelheid van 30 km/u is sindsdien de regel en niet meer de uitzondering. In de praktijk ging het aantal straten waar niet sneller dan 30 mag gereden worden daardoor van 60 naar 85 procent van het wegennet. Om ervoor te zorgen dat chauffeurs de nieuwe regels ook respecteren, kwamen er onder meer extra flitscamera’s.
Uit de gegevens van Brussel Mobiliteit blijkt inmiddels een aanzienlijke daling van de gemiddelde snelheid en het aantal ongevallen, "al moeten de cijfers omwille van de coronacontext met voorzichtigheid bekeken worden", klinkt het in een persbericht. De verkeersveiligheid ging er dus stevig op vooruit in Brussel. Voor de eerste vier maanden van 2021 spreekt Brussel Mobiliteit van een fikse daling: 635 ongevallen in 2021 tegenover 814 in dezelfde periode van 2020. Deze daling is ook zichtbaar bij de ernstige ongevallen. Het aantal dodelijke of ernstig gewonde verkeersslachtoffers lag in het eerste quadrimester van de voorbije vijf jaar nooit zo laag. Waar in de eerste vier maanden van 2021 twee dodelijke verkeersslachtoffers werden geteld en 28 zwaargewonde verkeersslachtoffers, waren er dat voor de eerste vier maanden van 2020 nog zeven dodelijke verkeersslachtoffers en 39 zwaargewonde verkeersslachtoffers. In de laatste vier maanden van 2020 werden geen dodelijke verkeersslachtoffers geteld, maar wel 38 zwaargewonde slachtoffers.
Brussel Mobiliteit zal de ongevallenstatistieken blijven volgen om na te gaan of deze positieve tendens zich voortzet, de coronamaatregelen kunnen immers een invloed uitoefenen op de mobiliteitscijfers. Voor definitieve conclusies is het echter nu nog te vroeg. "We weten vanuit andere steden dat de evolutie zich na verloop van tijd nog sterker doorzet, maar dit toont nu al aan dat Stad 30 een belangrijke stap wordt naar een veilige, leefbare stad met minder verkeersdoden en -gewonden", stelt Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) bij Bruzz.
(Skwadra by Tagtik/Illustration picture: Pixabay)