Vertragingsmanoeuvre advocaat treinbestuurder Buizingen werkt niet
De treinbestuurder van de treinramp van Buizingen heeft verschillende procedures ingeroepen om de zaak zo lang mogelijk te rekken. Op die manier dreigt de zaak te verjaren. Dat zegt politierechter Dina Van Laethem. Dat laat ze echter niet zomaar gebeuren.
De treinbestuurder had gevraagd om het proces dan toch in het Frans te laten doen, maar de rechter geeft geen toestemming voor deze taalverandering. "De slachtoffers willen weten wie verantwoordelijk is", klinkt het. Het proces staat op 14 november gepland in de politierechtbank te Halle.
Op 15 februari 2010 ontwaakte België in rouw. Omstreeks 8.28 uur vond in Buizingen, deelgemeente van het Vlaams-Brabantse Halle, een zwaar treinongeval plaats. Maar liefst 19 mensen kwamen om het leven, 162 anderen raakten zwaargewond toen een trein uit Leuven richting Brussel op een trein uit Quiévrain knalde.
Gouverneur van Vlaams-Brabant Lodewijk De Witte zei dat de bestuurder van de trein uit Leuven mogelijk een rood sein zou genegeerd hebben. De treinbestuurder heeft echter steeds ontkend dat hij is doorgereden bij een rood sein.
Het is opvallend dat in de week volgend op het treinongeval er meerdere onregelmatigheden met het sein werden vastgesteld waarbij het op onverklaarbare wijze van groen op rood sprong. Er wordt vermoed dat het sein door het elektro-magnetische veld van passerende HST-treinen verspringt. Sinds het ongeval is het sein dan ook buiten gebruik.
Het parket vermoedt dat treinbestuurder Robin Vanden Bemden door een rood sein is gereden. Ook vindt het dat de NMBS én Infrabel zich schuldig hebben gemaakt aan nalatigheid in de uitrusting van de treinstellen. Op de lijn waarop het ongeval gebeurde was een veiligheidssysteem (TBL 1+) geïnstalleerd waardoor een trein automatisch stopt als die door een rood sein rijdt. Het betrokken treinstel was echter nog niet uitgerust me dat systeem.
(Skwadra by Tagtik/Picture: Belga)