Tagtik

5 gouden tips voor in je relatie én op het werk

Al heel wat problemen en misverstanden zijn ontstaan doordat mensen iets verkeerd hebben begrepen, of gewoonweg omdat men geen aandacht heeft voor wat je te vertellen hebt. Héél ergerlijk! Zijn mensen dan zo’n slechte luisteraars? Goed communiceren vraagt trouwens een dosis emotionele intelligentie.

Als communicatietrainer en -coach geeft Wim Annerel je enkele tips om boodschappen beter over te brengen. Goed communiceren begint immers niet bij spreken, maar bij luisteren.

Vijf manieren om beter te luisteren (en dus ook makkelijker te communiceren)

1. Onderbreek de ander niet
Door gewoon te beginnen praten door een ander zijn verhaal heen, toon je geen respect.
2. Maak de zinnen van de ander niet af
Je helpt hen daar niet mee maar je neemt de controle van het gesprek over. Dus bijt op je tong.
3. Parafraseer
Je herhaalt wat iemand net heeft gezegd vooraleer je er zelf jouw respons op geeft. Als je wil tonen dat je iemand echt hebt begrepen, dan is dit een schitterende techniek.
4. Luister actief
Luisteren is niet hetzelfde als verlegen stilzwijgen. Het verschil met passief luisteren is dat je je engageert in het gesprek en respons geeft op wat de ander heeft gezegd. Passief luisteren is luisteren zonder respons.
5. Hou oogcontact
Door naar je gesprekspartner te kijken, bewijs je interesse in wat die zegt. Laat de gsm even aan de kant. Het helpt je om te focussen en minder snel afgeleid te zijn.

(Skwadra by Tagtik/Source: SenNetMagazine/Illustration picture: Pixabay)

Ook dit kan u interesseren