Tagtik

Belgische consument koopt duurzamer kerstmaal dit jaar

Binnenkort begint de tijd van lijstjes opstellen van benodigdheden voor ons kerst- en/of nieuwjaarsmenu. Koop jij dit jaar ‘anders’ dan de voorbije jaren? Wij zijn als consument gevoeliger geworden voor duurzaamheid en voor specifieke thema’s als dierenwelzijn of lokale voeding.

Ga jij voor duurzame voeding? En wat is dat dan precies?
Marktonderzoeksbureau Why5 Research onderzocht in opdracht van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, hoe Belgische consumenten kijken naar duurzame voeding (= respect voor natuur, mens en dier). Prijs en kwaliteit blijken nog steeds ons aankoopgedrag te domineren, maar 40% van de Belgische consumenten neemt ook duurzaamheidsoverwegingen mee in beschouwing.

Ons aankoopgedrag is in volle verandering. 38% geeft aan dat zijn of haar aankoopgedrag het voorbije jaar veranderd is. Hiervan verwijst 6% naar het coronavirus terwijl voor 25% de klimaatuitdaging een reden is om het voedingspatroon aan te passen.

Hier de 5 opvallende trends:
-we kopen vaker seizoensgebonden groenten en fruit: +35%
-we kiezen vaker voor verse voeding (wellicht door de coronacrisis): +34%
-we verkiezen producten met minder (+32%) of duurzamere verpakking (+26%)
-we gooien minder voedsel weg: -31%
-we kiezen bewuster voor lokale, Belgische producten: +31%

Duurzaamheid is desondanks nooit dé hoofdreden waarom Belgische consumenten wel of niet voor bepaalde voeding en dranken kiezen. Kwaliteit, smaak en prijs blijven bepalend, maar indirect heeft duurzaamheid weldegelijk een impact. Consumenten associëren producten die ze als intrinsiek duurzaam ervaren namelijk ook vaak met een betere kwaliteit en smaak.

(Skwadra by Tagtik/Source: SeniorenNet/Illustration picture: Unsplash)

Ook dit kan u interesseren