Tagtik

'Je reclamefolder bezorgt je obesitas'

We krijgen ze allemaal in onze brievenbus: reclamefolders van supermarkten. De ene folder belooft al wat meer korting dan de andere. 2 + 1 gratis op koekjes, 2de aan halve prijs op kant-en-klare gerechten, 6 + 2 gratis op frisdrank … en ga zo maar door. Maar dragen deze folders ook bij tot een gezond voedingspatroon?

Onderzoekers van Sciensano hebben gedurende één jaar de reclamefolders van de 5 grootste supermarkten in ons land uitgepluisd. Hun bedoeling was om na te gaan hoe vaak gezonde voeding (groenten, fruit) en minder gezonde voeding (ultrabewerkte voedingsmiddelen) in promotie staan. Deze analyse van 15.000 promoties leverde interessante resultaten op:

-meer dan de helft van de promoties is voor ultrabewerkt voedsel. Dit zijn voedingsmiddelen die rijk zijn aan (verzadigd) vet, suiker en zout, dus minder gezond: koekjes, snoep, kant-en-klare maaltijden, snacks, frisdranken en bewerkt vlees.
-minder dan 10% van de promoties is voor gezonde voeding: vers en diepgevroren fruit, groenten en peulvruchten. Je vindt de reclame vaak op de voorpagina van de reclamefolder.
-er zijn grote verschillen tussen de supermarkten: het aandeel ongezonde voeding in promotie schommelt tussen 43% en 62%. Groenten en fruit zijn goed voor 4% à 8%

Jammer dat de ongezonde voeding het grootste deel van de promoties uitmaken.

Nochtans zouden enkele tips volstaan om gezonde keuzes aan te moedigen, zoals:
-het weergeven van de Nutriscore
-de gezonde producten meer in de kijker zetten
-klantenkorting ook geven bij aankoop van gezonde producten
-gezonde voeding goedkopen maken en ongezonde duurder

Sommige van deze zaken gebeuren al, maar er is nog een lange weg te gaan voor de supermarkten.

(Skwadra by Tagtik/Source: Knack Gezondheid/Illustration picture: Unsplash)

Ook dit kan u interesseren