Tagtik

"Reclame voor snoep is even fout als reclame voor sigaretten"

Lieve De Lille, kinderarts in het OLV van Lourdes Ziekenhuis in Waregem, en sinds 2020 diensthoofd pediatrie, voert de strijd tegen obesitas bij kinderen en jongeren op.

'Mensen met overgewicht zijn minder goed gewapend tegen allerlei virussen. Ik hoop dat we de juiste lessen trekken uit de pandemie.'

Om te beginnen: de harde cijfers. Volgens gezondheidsinstituut Sciensano lijdt bijna 6 procent van de Belgische minderjarigen aan obesitas. 'In een land dat 2,3 miljoen minderjarigen telt, wil dat zeggen dat het over meer dan 133.000 kinderen en jongeren gaat', vertelt kinderarts Lieve De Lille in Knack Weekend. 'Dat is een enorm aantal, en ik twijfel er niet aan dat de coronacrisis het probleem alleen maar groter heeft gemaakt. Exacte cijfers hebben we nog niet, maar tijdens de consultaties zagen we de BMI's het voorbije jaar de hoogte in schieten.'

Wanneer noemen we een kind obees?
Net als bij volwassenen kijken we daarvoor naar de BMI. Bij volwassenen ligt de grens op een BMI van dertig, terwijl een kind van zes met een BMI van twintig al obees wordt genoemd. De BMI van een kind evolueert met de leeftijd, stelt de kinderarts in Knack Weekend.

"Wat misschien wel het belangrijkste probleem is, heb ik nog niet genoemd. Kinderen met overgewicht worden vaker gepest en kampen mede daarom dikwijls met een laag zelfbeeld. Daardoor zoeken ze troost in voeding. Ook mentaal riskeren ze dus in een vicieuze cirkel terecht te komen. Met dat alles in het achterhoofd zal het u niet verbazen dat aan dat probleem ook een grote economische kost verbonden is. De OESO voorspelt dat de komende dertig jaar meer dan 8 procent van het totale budget voor gezondheidszorg zal gaan naar de behandeling van zwaarlijvigheid en de complicaties die eruit voortvloeien", stelt De Lille.

'Waarom geen reclame die speels toont wat gezond is?'
In het Westen zou obesitas bij kinderen en jongeren sinds de jaren tachtig met een factor twee tot vijf zijn toegenomen. Hoe komt dat?

De belangrijkste verklaring moet je volgens kinderarts De Lille zoeken bij de essentie van het probleem: te veel ongezonde voeding en te weinig beweging. In vergelijking met veertig jaar geleden is er gewoon veel meer ongezonde voeding op de markt. "Ik heb het dan over voeding met veel verzadigde vetten en snelle suikers, die het metabolisme verstoren. Tegelijk eten we minder vaak aan tafel. Veel kinderen eten voor het scherm, waardoor hun aandacht is afgeleid. Daardoor merken ze vaak niet dat ze al verzadigd zijn. Datzelfde scherm heeft natuurlijk ook een invloed op hun beweging. Waar kinderen vroeger in hun vrije tijd vooral buiten speelden, zitten ze vandaag vooral achter een scherm te gamen of te chatten. Zelfs sommige peuters hebben al voortdurend de telefoon van hun ouders in handen."

“Reclame voor snoep is even fout als reclame voor sigaretten” vindt De Lille.
De Lille startte in het ziekenhuis een groepsprogramma, waar kinderen én ouders bij betrokken worden; het gaat hierbij om een combinatie van beweging en begeleiding door een psycholoog en een diëtist.

(Skwadra by Tagtik/Source: Knack Weekend/Illustration picture: Pixabay)

Ook dit kan u interesseren