Yoghurt weer helemaal hip!
Naar aanleiding van Wereldmelkdag op 1 juni publiceerde VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, een trendrapport dat de voornaamste bewegingen in consumentenvoorkeuren voor zuivel aangeeft.
Opvallend is dat de covid-pandemie enkele trends heeft versneld waardoor pure en lokale voeding aan belang wonnen.
Dat consumenten steeds meer kiezen voor pure basisproducten die zo min mogelijk bewerkt zijn en zo weinig mogelijk toevoegingen bevatten, is een trend die zich al een tijdje geleden heeft ingezet. Een gezond immuunsysteem, de darmgezondheid … zijn belangrijk.
Opvallend: zuivel is en blijft populair bij de Vlaming
Twee derde van de Belgische bevolking verkiest Belgische zuivelproducten. Zuivelproducten zijn nutriënrijk en dragen bij tot een gezonde voeding. De Hoge Gezondheidsraad raadt aan om dagelijks tussen 250 en 500 ml melkproducten te consumeren. Meer dan 7 op de 10 Vlamingen geven aan moeilijk zonder zuivel te kunnen
Gefermenteerde zuivelproducten zoals yoghurt zijn bovendien goed verteerbaar.
Ongeveer 1 op 2 Belgen (49%) zegt nu al meerdere keren per week yoghurt te eten.
Vergeet hierbij ook niet de vele toepassingen van yoghurt in de keuken:
-als ontbijt met vers fruit en/of granola
-in sauzen ter vervanging van room of mayonaise
-in smoothies, sladressings, curry’s …
-yoghurtijsjes
-...
(Skwadra by Tagtik/Source: Plusmagazine/Illustration picture: Unsplash)