Zo verleng je de levensduur van je fietsbatterij
De verkoop van elektrische fietsen zit al een tijd in de lift! Zo’n fiets is een serieuze investering, en daarom is het belangrijk dat we die zo goed mogelijk onderhouden, en dan bedoelen we vooral de batterij. Dit is het duurste element op een elektrische fiets en deze gaat niet eeuwig mee.
Batterijen van de eerste generatie kunnen vaak zelfs niet meer vervangen worden omdat de fabriek ze niet meer maakt. Ondertussen zijn er meer gespecialiseerde firma’s die batterijen repareren of reviseren (= nakijken, controleren). Een nieuwe batterij kost al gauw 600 à 800 euro en voor een revisie van de batterij moet je zelfs tussen 300 en de 600 euro rekenen. Het aanschaffen van een nieuwe batterij is dan ook voordeliger dan het reviseren. De gemiddelde levensduur van een batterij is zo’n 5 jaar.
Tips om je fietsbatterij een langer leven te geven:
-het continu platrijden (‘diepontladen’) van een batterij beperkt de levensduur aanzienlijk!
Indien een batterij tussen 25% en 50% wordt leeggereden alvorens op te laden, verhoogt dit de levensduur enorm
- zorg er voor dat de accu zeker niet langer dan 24 uur aan de oplader ligt wanneer deze helemaal is opgeladen!
-laad de batterij best om de 6 tot 8 weken op om de conditie op peil te houden, ook al rijd je niet
-wanneer je een tijd lang je fiets niet gebruikt, kan de batterij leeggelopen zijn en de cellen beschadigd. Reparateurs kunnen proberen je batterij te reanimeren, maar je krijgt die nooit meer op peil. Je batterij heeft dan aan kracht verloren of is dan stuk
-door de batterij vaak rond de 95% op te laden, kan je de levensduur al wat verlengen
-bewaar de batterij in een droge omgeving, uit de buurt van zonlicht. Ideaal is de batterij op te bergen bij kamertemperatuur van 15 tot 20 graden Celsius. Staat je fiets in de schuur of buiten, haal dan de batterij eruit en bewaar deze binnen
-als je je fiets vervoert in de auto, verwijder dan eerst de batterij en neem deze tijdens het transport mee in de auto
-koude vermindert de prestaties van je batterij; bewaar in de winter je batterij op kamertemperatuur. De batterij moet daarbij liefst een capaciteit hebben van 40 tot 60%
-voordat je aan de schoonmaak van je fiets begint, verwijder je de batterij. Zorg ervoor dat er niet te veel water in de batterijhouder terechtkomt. Er bestaan beschermkappen die je op de batterijhouder kan plaatsen zodat je direct contact met water en vuil voorkomt. Als de batterij vuil is neem je gewoon een vochtige doek om proper te maken. Gebruik zeker geen agressieve schoonmaakmiddelen!
-lees steeds de gebruiksaanwijzing van je fietsbatterij; correct gebruik van de batterij verschilt per fabrikant en batterijtype
(FVDV for Tagtik/Illustration picture: Unsplash)