Ryanair belazert reizigers massaal bij geannuleerde vluchten
Sinds het begin van de lockdown is het luchtverkeer stilgevallen en lijdt de sector zware verliezen. Luchtvaartmaatschappijen, reisbureaus, luchthavenmedewerkers en bagage-afhandelaars worden allen snoeihard geraakt. Door het gedwongen sluiten van de grenzen en vliegtuigen die aan de grond zijn genageld, werd de vlucht of het verblijf van veel passagiers geannuleerd.
In dit verband heeft de minister van Economische Zaken Nathalie Muylle in een ministerieel besluit snel haar instructies verduidelijkt, althans met betrekking tot geannuleerde verblijven (pakketreizen). In dit geval mogen reisbureaus hun klanten een voucher aanbieden ter compensatie van elk verblijf dat geannuleerd werd ten gevolge van de coronacrisis. Indien de reiziger deze voucher, die een jaar geldig is, weigert omdat hij zijn reis niet wil of kan uitstellen, blijft een terugbetaling mogelijk.
Voor reizigers die enkel een vliegtuigticket kochten ligt de situatie heel anders: in dit geval heeft de passagier immers recht op terugbetaling van zijn geannuleerde vlucht zonder vertraging. Deze regel is er om problemen te vermijden met het mogelijke faillissement van de luchtvaartmaatschappij, waardoor de passagier naar zijn terugbetaling zou kunnen fluiten.
Ondanks deze verplichting tot terugbetaling proberen sommige bedrijven hier echter nog onderuit te komen. Zo stuurt Ryanair een voucher per e-mail aan haar passagiers die via de gebruikelijke procedures een terugbetaling hebben gevraagd. Deze e-mail zou zelfs in het Engels naar de aanvragers verstuurd worden.
Gedupeerde reizigers die de e-mail in het Engels hebben gekregen, vergezeld van een voucher, zien een link verschijnen om de terugbetaling te krijgen. Wie daar op klikt, wordt echter opnieuw naar de pagina gebracht om de voucher te gebruiken! Wat de gedupeerde reizigers ook proberen, ze blijven geautomatiseerde berichten krijgen die leiden naar de procedure om een voucher te verkrijgen.
Ryanair wil de Europese regelgeving duidelijk niet respecteren en geen eurocent terugbetalen aan zijn passagiers ...
(Skwadra and Léopold Marie by Tagtik/bron: La DH/Illustration picture: Pixabay)