Francken: "Kloof met Vlaanderen wordt alsmaar groter"
Brussel wil het fietsen promoten tijdens de versoepeling van de coronamaatregelen. Daarvoor wil het 40 kilometer aan fietspaden aanleggen in het gewest. Op die manier rekent het er ook op dat het openbaar vervoer tijdens deze versoepeling van de maatregelen niet overbelast zal worden door pendelaars. Onder meer op de Wetstraat wordt één van de vier rijstroken geschrapt om er een breed fietspad van te maken. Ook op andere invalswegen en verkeersassen zijn nieuwe, al dan niet tijdelijke, fietspaden gepland. Zo zullen er ook op de drukke Keizer Karellaan, de verlenging van de E40 uit het westen, rij- of parkeerstroken sneuvelen in ruil voor bredere en comfortabelere fietspaden. "De helden van de nacht werken aan een nieuw fietspad op de Wetstraat", tweette Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) vannacht bij een filmpje over de start van de heraanleg.
N-VA-Kamerlid Theo Francken blijkt er niet mee opgezet te zijn dat Brussel meer en meer in veilige fietsinfrastructuur investeert. N-VA-Kamerlid Theo Francken schrijft op Twitter dat "groen-links vastberaden is om Brussel terug aan de Brusselaars te geven, hun goed recht. Met telewerken en verdere decentralisatie moeten we dat maar laten gebeuren. Bye bye Belgium." Francken gaat verder en stelt dat "de kloof tussen Brussel en Vlaanderen, maar zeker ook Vlaams-Brabant, alsmaar groter" wordt. "Vroeg of laat leidt dit tot een breuk", denkt hij.
GroenLinks is vastberaden om Brussel terug aan de Brusselaars te geven, hun goed recht. Met telewerken en verdere decentralisatie moeten we dat maar laten gebeuren. Bye bye Belgium.