Tagtik

Gent heeft genoeg van meest vervuilende auto's

De meest vervuilende voertuigen zijn vanaf 1 januari 2020 niet meer welkom in de binnentstad van Gent. Binnen de stadsring wordt er immers een lage-emissiezone ingevoerd. Vandaag werd bekendgemaakt welke voertuigen die zone wél nog zullen binnen mogen rijden vanaf 2020 en welke voertuigen beperkingen worden opgelegd.

Of een auto de Gentse lage-emissiezone binnen de stadsring zal mogen in rijden, hangt af van de euronorm van het voertuig. Die vind je op het inschrijvingsbewijs van je wagen. Voor wagens op benzine of aardgas moet de euronorm bijvoorbeeld minstens 2 zijn, dieselwagens moeten minstens voldoen aan euronorm 5.

Onder welke categorie valt jouw wagen?
Door middel van slimme camer'a aan de rand van de lage-emissiezone zullen wagens gecontroleerd worden. Gent deelt de voertuigen op in drie categorieën:

75 procent van de auto's valt onder de groene categorie en mogen de binnenstad gewoon in.
Binnen de oranje categorie vallen dieselwagens van 9 à 12 jaar oud. Deze mogen de stad nog tijdelijk in, maar moeten wel een toelatingstarief betalen (van 25 euro voor 1 week tot 345 euro voor 1 jaar).
Voertuigen die niet voldoen aan de toelatingsvoorwaarden, kunnen tot 8 keer per jaar een dagpas krijgen (35 euro voor 1 dag toegang) en zo alsnog even de binnenstad betreden.

De Stad Gent voorziet eveneens een slooppremie voor wie een niet-toegelaten voertuig heeft en in de lage-emissiezone woont. Zo levert een oude dieselwagen 1.000 euro op en een oude benzinewagen 750 euro. Wie besluit om zijn wagen spontaan in te leveren krijgt een financiële beloning die gebruikt kan worden voor het openbaar vervoer of voor de aanschaf van een elektrische fiets.

(Skwadra by Tagtik/Source: VRT NWS/Illustration picture: Pixabay)

Ook dit kan u interesseren