Tagtik

"Laat privébedrijven snelheidscontroles uitvoeren"

Verkeersveiligheidinstituut Vias heeft een plan met tien maatregelen opgesteld om het verkeer drastisch veiliger te maken.

Met dit tienpuntenprogramma willen de verkeersexperts van Vias het aantal verkeersdoden van gemiddeld 600 per jaar in ons land, naar beneden krijgen. Met het oog op de Vlaamse en federale verkiezingen van eind mei bezorgde Vias dit plan aan alle politieke partijen.

Drie van de opvallendste voorstellen van Vias zijn enerzijds privébedrijven inschakelen om te flitsen. "Vandaag heeft de politie vaak te weinig mensen om op alle gevaarlijke plekken regelmatig controles uit te voeren. En dus zou dit een goeie aanvulling zijn", zegt Stef Willems van Vias. "Voor de goede orde: de politie zou natuurlijk blijven bepalen waar er gecontroleerd wordt. En zo’n bedrijf zou ook niet betaald worden per overtreding." Het tweede opvallende idee is kinderen onder de 14 jaar te verplichten een fietshelm te dragen. Ook wil Vias een volledig alcoholverbod voor zowel beginnende chauffeurs als voor alle motorrijders.

We zetten het tienpuntenprogramma voor u op een rijtje:
Verbod op radarverklikkers die mobiele controles aanduiden.
Veiliger weginfrastructuur.
Snellere en meer gepaste bestraffing van verkeersovertreders. “Want de huidige straffen schrikken niet alle verkeersovertreders af.”
Verdere uitbreiding van zone 30 in stad- en dorpscentra.
Op veel grotere schaal inzetten van speekselanalyse om bestuurders te controleren op drugsgebruik.
Ondersteuning van voertuigautomatisering door de overheid, denk aan het mee mogelijk maken van rijhulpsystemen die autorijden veiliger maken.
Geïntegreerde aanpak van de zorg voor verkeersslachtoffers.
Het inschakelen van privébedrijven voor snelheidscontroles.
Verplicht dragen van een fietshelm voor -14-jarigen.
Volledig alcoholverbod voor beginnende chauffeurs én voor alle motorrijders.

(Skwadra by Tagtik/Source: Vias/Illustration picture: Pixabay)

Ook dit kan u interesseren