Opgepast voor kosmische straling op het vliegtuig
De Amerikaanse onderzoeker zat de afgelopen drie maanden maar liefst 83 uur op het vliegtuig voor intercontinentale vluchten. Hij mat tijdens zijn veertien vluchten met behulp van sensoren de grootte van de kosmische straling. Hij verzamelde 230 microGrays aan kosmische straling tijdens zijn vluchten. Dat komt overeen met ongeveer 23 X-rays bij de tandarts. Maar liefst 41 procent van de dosis kwam van neutronen. Dat is een krachtiger type straling uit de ruimte en wordt in kankertherapie gebruikt om tumoren te doden. Deze gemeten dosis kosmische straling blijkt dus veel hoger te liggen dan eerst gedacht.
Is het dan gevaarlijk om een intercontinentale vlucht te nemen?
Stewards en piloten hebben meer kans op kanker omdat ze hoog in de lucht minder beschermd zijn tegen schaddelijke deeltjes. Toch moeten passagiers die geregeld vliegen niet meteen panikeren. De onderzoeker spendeerde 83 uur op intercontinantale vluchten, maar wel verspreid over drie maanden. Hierdoor kon zijn lichaam steeds voldoende herstellen van de kosmische straling. Door die trage impact heeft het lichaam voldoende tijd om te herstellen en aan een nieuwe vlucht te beginnen zonder schade. Niemand spendeert immers 83 opeenvolgende uren in een vliegtuig.
(Skwadra by Tagtik/Source: Space Weather Archive/Illustration picture: Pixabay)
Kosmische straling bij intercontinentale vliegtuigreizen: niet zo gezond.https://t.co/sAl0GrxwVz
— Frank Deboosere (@frankdeboosere) 13 maart 2019