Tagtik

Weldra rijbewijs met punten ook in België?

Cd&v-Kamerlid en verkeersspecialist Jef Van den Bergh sluit zich aan bij de oproep van verkeersinstituut Vias om zo snel mogelijk het rijbewijs met punten in te voeren. Eerder diende hij daarover een wetsvoorstel in.

Jef Van den Bergh: “Dit is een gerichte stap voor meer verkeersveiligheid. We moeten mensen die niet wakker liggen van een boete meer of minder verantwoordelijk houden voor hun risicovol gedrag. Ook het regeerakkoord bevat het voornemen om hardleerse bestuurders aan te pakken. Door cursussen, door een psychosociale benadering, door hen desnoods gericht uit het verkeer te halen. Het rijbewijs met punten geeft ons die mogelijkheden. Daarom hebben wij met cd&v al een wetsvoorstel ingediend dat zo’n puntenrijbewijs na 30 jaar eindelijk operationeel kan maken.”

Volgens een eerder onderzoek van VIAS worden elke dag gemiddeld 108 bestuurders geflitst omdat ze meer dan 40 km/u te snel rijden. Voor de eerste zes maanden van 2021 ging het om bijna 20 000 boetes in totaal. Uit oudere cijfers van VIAS blijkt immers dat 45% van de bestuurders die veroordeeld wordt voor een verkeersmisdrijf later opnieuw veroordeeld voor een verkeersinbreuk. Van de recidivisten voor rijden onder invloed, begaat 1 op 10 nadien nog eens minstens 8 nieuwe verkeersovertredingen!

Voor die bestuurders werkt een verstrengde wet of een hogere boete niet. Daarom pleit Jef Van den Bergh voor een verdieping van ons verkeersveiligheidsbeleid. “We moeten niet nog eens inzetten op ‘meer!’, ‘strenger!’ of nog ‘straffer!’, maar wel op ‘gerichter’ en ‘slimmer’.” Hij pleit ervoor de ongevallen niet enkel cijfermatig bekijken, maar te onderzoeken hoe nieuwe overtredingen en ongevallen in de toekomst vermeden kunnen worden.

Het rijbewijs met punten maakt ook de alternatieve bijsturing van hardleerse chauffeurs mogelijk. Volgens VIAS ligt het percentage recidivisten 41% lager bij verkeersovertreders die een vorming moeten volgen in vergelijking met overtreders die een klassieke straf zoals een geldboete of verval van recht tot sturen krijgen. “Dit is één voorbeeld van een gerichte en slimme aanpak, waarop de regering moet inzetten,” aldus Jef Van den Bergh.

(Skwadra by Tagtik/Illustration picture: Pixabay)

Ook dit kan u interesseren