Cafébaas zonder smartphone kan Covid Safe Ticket niet scannen
Sinds maandag 1 november moeten bezoekers aan cafés of restaurants in Vlaanderen een geldig Covid Safe Ticket kunnen voorleggen. De QR-code van dat Covid Safe Ticket wordt bij vertoon door de klant, met een smartphone gescand door het horecapersoneel. Maar wat als de cafébaas geen smartphone heeft? Met dat probleem zit Filip Deforche van café Gezelle aan het Stationsplein in Roeselare opgezadeld.
“Ik wil de klanten controleren, maar heb er gewoon het materiaal niet voor”, stelt cafébaas Filip in Het Nieuwsblad. Maandag was het café nog gesloten, maar dinsdag opent Filip gewoon de deuren. “Afgelopen week nam ik contact op met het kabinet van Jan Jambon en met Horeca Vlaanderen. Men kan ons toch niet verplichten om een smartphone te hebben. Er is daar geen enkele wet rond.”
De man zonder smartphone nam contact op met het kabinet van Jan Jambon en met Horeca Vlaanderen. “Van het kabinet van de minister kreeg ik te horen dat ik een boete riskeer. Dinsdag neem ik contact op met de burgemeester. Ik til erg zwaar aan deze situatie. Er is gewoon geen alternatief. Nee, ik ga niet speciaal een smartphone kopen. Men gaat er van uit dat iedereen zich aanpast aan de digitale wereld. Dit is een principekwestie”, verklaart de cafébaas, die tevens gemeenteraadslid is voor Vlaams Belang in Roeselare.
(Skwadra by Tagtik/Source: Het Nieuwsblad/Illustration picture: Pixabay)