Een reisje naar Italië? Opletten voor gekke supplementen
Op de sociale media verschenen deze zomer heel wat getuigenissen van toeristen die bij een bezoek aan een restaurant of bar in Italië bijzonder vreemde supplementen aangerekend krijgen.
Twee euro om een broodje in tweeën te laten snijden, twee euro voor een extra bord om een jong kindje te laten mee-eten, twee euro om een flesje op te warmen in een microgolfoven, anderhalve euro voor een extra lepel om een dessert met zijn tweeën te delen: het zijn maar enkele klachten van toeristen in Italië die de lokale media halen en vandaar ook de sociale media en de internationale media.
De fel gestegen prijzen hebben tot nu toe nog geen invloed op het aantal buitenlandse toeristen die naar Italië op vakantie komen: met zo'n 68 miljoen buitenlanders die Italië bezoeken, ligt dat aantal 3 miljoen hoger van vóór de coronapandemie. Toch daalt het aantal Italianen dat in eigen land vakantie neemt: zij trekken nu meer naar landen als Albanië of Montegro.
De Italiaanse horeca heeft er alle belang bij om niet al te gek te doen met prijsstijgingen of supplementen en niet al te veel toeristen te verliezen: in 2022 was het toerisme in Italië goed voor 190 miljard euro inkomsten.
(Fausto by Tagtik/Source: CNN, Daily Mail, RTL Nieuws via Nieuwsblad/Picture: Unsplash)