Tagtik

Kwaliteit Vlaams onderwijs in vrije val

Terwijl het Vlaams onderwijs in 2003 nog absolute wereldtop was, is de kwaliteit de afgelopen jaren fors gedaald. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de KU Leuven, die de internationale onderzoeken van de afgelopen jaren heeft gecombineerd.

Uit de analyse van professor emeritus Jan Van Damme, Kim Bellens en Wim Van den Noortgate (KU Leuven) die is verschenen in vaktijdschrift ‘TORB’, blijkt dat het niveau van taal- en leesvaardigheid, wiskunde en wetenschappen in het Vlaamse onderwijs enorm gedaald is.

Zo had Vlaanderen begin deze eeuw nog een gigantische voorsprong wat betreft leesvaardigheid op Franstalig België. Deze voorsprong is echter nu gehalveerd. In 2016 bleken zelfs de sterkste leerlingen een half jaar achterop te hinken ten opzichte van tien jaar eerder, luidt de zware conclusie. De zwakste leerlingen gingen er zelfs nog veel harder op achteruit, bleek uit de studie van de KUL. In Wallonië bleef de leesvaardigheid van de leerlingen nagenoeg op hetzelfde lage niveau.

Ook wat betreft wiskunde en wetenschappen daalde het niveau in Vlaanderen fors. Het niveau dat Vlaamse leerlingen in het vierde leerjaar halen voor wiskunde is wel nog steeds hoog, maar het daalt wel onderzoek na onderzoek. Voor wetenschappen is dat niet het geval, maar daar blijft het niveau over het algemeen wel bijzonder laag.

(Skwadra by Tagtik/Source: De Morgen/Illustration picture: Pixabay)

Ook dit kan u interesseren