"Linkse leerkrachten die ‘wit privilege’ doordrukken in de klas, moeten worden gerapporteerd"
In Groot-Brittannië wil een parlementslid van de Conservative Party paal en perk stellen tegenover de grote groep extreemlinkse leerkrachten in het land. Jonathan Gullis vindt dat leerkrachten die extreemlinkse denkbeelden promoten in de klas gerapporteerd moeten worden bij het antiterrorisme meldpunt van de regering. Opvattingen die dit soort leerkrachten verspreiden zijn erg extreem en zetten aan tot haat tegenover blanke mensen.
Het parlementslid voor Stoke-on-Trent-North was dinsdag aanwezig bij een conferentie van de Conservative Party in Manchester. Daar zou de man zich hebben uitgelaten over de huidige problematiek binnen het Brits onderwijs. Hij is van mening dat leerkrachten die extreemlinkse ideeën in de klas promoten, moeten worden opgevolgd door het zogenaamde 'Prevent-Program' van de overheid.
Met het deradicaliseringsprogramma probeert de Britse regering te voorkomen dat mensen terroristische of extremistische ideologieën aanhangen en verder verspreiden. "Termen zoals 'white privelege' zijn extremistische termen. Ze moeten worden gemeld aan Prevent aangezien het om een extremistische ideologie gaat", zo begon hij.
Het Britse parlementslid heeft zelf jarenlang voor de klas gestaan. Hij vindt het spuien van beweringen zoals 'white privilege' een vorm van onversneden racisme. Hij is van mening dat leerkrachten die deze polariserende taal hanteren, een disciplinaire sanctie moeten krijgen vanuit het schoolbestuur. “Het is racistisch om te suggereren dat iedereen die blank, is op de een of andere manier doordrenkt is van privileges. Dus ik hoop dat dat wordt gemeld, ik hoop dat er naar wordt gekeken, en dat elke leraar die in de klas blijft, uiteindelijk op zijn minst een disciplinaire hoorzitting moet krijgen”, zo zei hij.
Het Brits onderwijs bevindt zich momenteel echter in een crisissituatie. Uit een onderzoek van het House of Commons Education Select Committee. Bleek dat blanke kinderen, afkomstig uit arbeidersgezinnen, de meest achtergestelde leerlingen zijn. Hetzelfde onderzoek toonde ook aan dat deze kinderen daarbovenop in de klas continu worden geconfronteerd met een 'statustekort' in de klas ten aanzien van leerlingen met een andere etniciteit. (Skwadra by Tagtik/Source: PAL NWS)