Mondmasker vanaf 6 jaar: zo pak je het aan
Mondmasker vanaf 6 jaar … deze uitspraak zal bij vele ouders de wenkbrauwen hebben doen fronsen.
En terecht! Bezorgdheden als: hoe bereid ik mijn kind hierop voor? Wat als het niet lukt om een ganse dag het masker op te houden in de klas? Wat als mijn kind regelmatig moet hoesten of niezen? Zal de juf of meester wel zien als mijn kind het moeilijk heeft in de klas? … Allemaal terechte bezorgdheden van ouders!
Psycholoog Katelijne Van Lommel in Klasse: “Praten over de nieuwe regel? Goed idee, al hoef je ook geen eindeloze klasgesprekken te voeren. Zo wordt het onderwerp onnodig zwaar. Maak het thema wel bespreekbaar en wees alert voor signalen van leerlingen die het moeilijk hebben.”
Tips voor leraren in het basisonderwijs, maar ook voor ouders:
-benoem als ouder en leerkracht lastige gevoelens zoals frustratie, angst, spanning. Vertel hoe storend je het zelf vindt. Erken dat elk kind er anders mee omgaat en dat we het samen moeten doen. Kinderen zijn best bereid om elkaar moed in te spreken, zeker als jij ze daarin stimuleert.
-vertrouw op je voelsprieten en wees alert voor veranderend gedrag. Maak duidelijk dat je er voor hen bent en luister.
-communiceer meer visueel, voor heel wat kinderen werken beelden beter dan verbale instructies
Zoek met de klas kansen in lichaamstaal. Bedenk spelenderwijs met welke gebaren jullie willen communiceren: wat vertel je met een knipoog, je handen? Hoe tonen we hoe we ons voelen? …
-knutsel ‘vertelblokjes’ (of gebruik een grote dobbelsteen) met op elke zijde een symbool, een kleur of illustratie. Die zeggen: “Hulp nodig bij een oefening”, “ik voel me niet lekker”, “alles ok” …
Dit brengt ook meer rust in de klas en na een tijdje vang jij wel die vragende blik achter het masker op.
-maak eens een stomme film met je kinderen. Wat kan je vertellen zonder woorden?
-corona vraagt veel van kinderen. Vermijd straffen: achter elk gedrag zit trouwens een oorzaak. Neem de tijd om één-op-één uit te zoeken wat het kind wil vertellen.
-laat kinderen vertellen wat ze willen doen als de regels versoepelen. Ideetjes voor wanneer alles weer mag, maar net zo goed activiteiten die bij de eerste versoepelingen weer kunnen. Leuke vooruitzichten!
Land in zicht
Katelijne Van Lommel: “Stel je leerlingen gerust: deze situatie blijft niet duren. Ook al duurt corona in hun ogen al een eeuwigheid. En kijk samen vooruit: dat geeft moed”.
(Skwadra by Tagtik/Source: Klasse/Illustration picture: Unsplash)