Niet zwakste maar sterkste leerlingen liepen grootste leerachterstand op
Katholiek Onderwijs Vlaanderen en de KU Leuven hebben onderzoek gedaan naar de impact van de coronacrisis op 12-jarigen.
Na anderhalf jaar corona op school liepen de leerlingen in het zesde leerjaar voor zowat alle schoolvakken een leervertraging op. De lange lockdown in het voorjaar van 2020 heeft daar een grote rol in gespeeld. Die leerachterstand blijkt bij taalvakken het grootst te zijn. Voor Nederlands en Frans blijft de leerachterstand bij alle leerlingen groot. Voor Nederlands liepen de leerlingen in totaal zelfs een vertraging van zeven tot negen maanden op. Voor wiskunde heeft de extra aandacht voor de meest kwetsbare leerlingen hun leervertraging vorig schooljaar gestopt. Maar de sterkste leerlingen zien hun resultaten wel verder dalen. Voor de best presterende leerlingen was de aandacht immers minder groot. Hun resultaten voor wiskunde zijn dan ook aanzienlijk gedaald.
(Skwadra by Tagtik/Illustration picture: Pixabay)