Russisch schip in Frankrijk achtergelaten door gebrek aan brandstof?
Het was in 2022 vertrokken om magnesia te leveren aan Frankrijk. Na de oorlog in Oekraïne kwam het vast te zitten in de haven van Saint-Malo. Sindsdien mag dit Russische vrachtschip niet meer varen. Maar de situatie wordt kritiek door een gebrek aan brandstof.
In het Franse Saint-Malo ligt de Vladimir Latyshev sinds maart 2022 aan de kade, toen het aanmeerde om magnesia af te leveren. Het schip mag nu de haven niet meer verlaten. Desondanks onderhouden Russische matrozen om beurten het schip. Ze voeren ook de manoeuvres uit die het kantoor van de havenmeester vraagt om de havenactiviteit in stand te houden.
Het schip heeft brandstof nodig voor zijn kleine bewegingen en om het aangemeerd te houden, zoals om de verwarming, de koelkasten of het brandblussysteem draaiende te houden. Sinds 2024 krijgt de havenmeester echter niet meer de nodige vergoedingen. Rusland heeft altijd betaald, maar de boekingen zijn geblokkeerd door de Franse autoriteiten als onderdeel van de sancties na de invasie in Oekraïne.
Deblokkering van het geld
De bemanning van het 140 meter lange schip wordt nog steeds bevoorraad met voedsel en andere benodigdheden dankzij voorschotten. De schuld wordt al geschat op 150.000 euro. Maar de situatie kan niet blijven duren. Vooral omdat de brandstof binnenkort opraakt. En zonder diesel is er geen elektriciteit. De bemanning zou dan gedwongen kunnen worden om het schip te verlaten, voor hun eigen veiligheid en het schip zou dan een spookschip in Bretagne worden.
Om deze dramatische situatie te voorkomen, oefent de plaatselijke vereniging Mor Glaz druk uit op Frankrijk om het schip in de vaart te houden. De Vladimir Latyshev zou niet het enige Russische schip in deze situatie zijn.
(Fausto with Olivier Duquesne – Source : 20 Minutes – Picture : © picture alliance/dpa/MAXPPP | Nicolas Carnec)