Tagtik

'Vaarwel M-decreet, welkom Leersteundecreet'

Het opvangen van leerlingen met speciale zorgnoden in het gewone onderwijs wordt weldra gedaan aan de hand van het 'Leersteundecreet' en niet langer het 'M-decreet'.

Het M-decreet werd op 1 september 2015 ingevoerd met als doel voor meer "inclusie" te zorgen in het onderwijs. In de praktijk schortten er echter heel veel zaken aan de handleiding voor inclusiever onderwijs. Leerkrachten en scholen hadden immers zelden voldoende middelen, mensen en tijd om de nodige extra ondersteuning te voorzien om leerlingen met extra zorgnoden fatsoenlijk te kunnen opvangen.

Binnen het nieuwe 'Leersteundecreet' blijft het principe van "inclusie" behouden, geeft Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) meer uitleg. "Leerlingen met speciale zorgnoden zullen toegang blijven krijgen tot het gewone onderwijs, maar de scholen krijgen meer en betere ondersteuning om dat ook echt te laten lukken", klinkt het veelbelovend. De klassenraad zal ook altijd kunnen aangeven wanneer het echt niet lukt om een bepaalde leerling op te nemen of wanneer de zorg voor één leerling ten koste gaat van alle andere leerlingen.

Over de hele regeerperiode 2019-2024 wordt er geïnvesteerd in 680 extra voltijdse krachten. Er zijn al 600 ondersteuners voor leerlingen met zorgnoden bijgekomen en er komen nu nog eens 80 extra omkaderende functies bij, zoals coördinatoren en administratieve medewerkers. "Zo kunnen de ondersteuners zelf zich focussen op hun kerntaak: ondersteuning van leerlingen en leerkrachten." Die ondersteuning moet ook "eenvoudiger, duidelijker en doeltreffender", stelt Weyts. Tegen het schooljaar 2022-2023 zou het Leersteundecreet dan in voege moeten zijn.

(Skwadra by Tagtik/Illustration picture: Facebook Ben Weyts)

Ook dit kan u interesseren