'Vlaamse lessen islam niet aangepast aan Belgische context'
Bij de lessen islam die in onder andere het Vlaamse gemeenschaps- en gemeentelijk onderwijs gegeven worden, worden handboeken gebruikt die uitgegeven worden door het Turkse Diyanet-ministerie van Religieuze Zaken. Ook de leerplannen komen sterk overeen met leerplannen uit Turkije. Dat bleek uit een Pano-reportage.
Daar moet verandering in komen, vindt onderzoeker Leni Franken (UAntwerpen). “Gedateerd”, “oubollig”, “niet kritisch” of simpelweg “slecht”: dat is het oordeel van doctor in de politieke filosofie Leni Franken na analyse van de Turkse handboeken en leerplannen die in Vlaanderen gebruikt worden voor de islamlessen. Volgens de experte is de invloed van Turkije op de Vlaamse lessen islam dan ook veel te groot. Volgens Franken is de inhoud van deze handboeken immers niet aangepast aan de Belgische context. Zo wordt er in de lessen islam bijvoorbeeld op een niet-kritische manier aangeleerd dat God de wereld heeft geschapen. Daarbij wordt in de handboeken niet ingegaan op het debat tussen wetenschap en geloof daarover. Ook wordt er gezegd dat wie niet gelooft in Allah, doorgaans een slechter mens is. "Verder is er heel weinig aandacht voor kritisch denken", zegt Franken bij VRT, "en heikele thema’s zoals geloof en wetenschap, de status van de vrouw en homoseksualiteit. Als dat al wordt aangestipt, is dat op een zeer conservatieve, traditionele manier."
(Skwadra for Tagtik/Source: Pano - VRT/Illustration picture: Unsplash)