Gasly over het podium voor Alpine: “Het is gewoon historisch”
Esteban Ocon en Pierre Gasly keken terug op dit eerste gedeelde podium in Brazilië, aan het stuur van een auto van Franse makelij, net zoals zijzelf. Een primeur sinds 1997 en de dubbel Alesi-Panis achter het stuur van een Prost.
Drijfnat van de champagne vertrok Esteban Ocon snel om zich om te kleden. Pierre Gasly knabbelde wat pao de quejo terwijl hij antwoordde, voordat hij zich ook in burgerkleding omkleedde. Hij vertrekt dinsdag naar Qatar voor een testdag. Toch namen de twee Fransen de tijd om onze vragen te beantwoorden en te praten over de ongelooflijke vreugde van het delen van een podium in de F1.
“Verklaar je dit podium door het circuit, waar je van houdt, of door de regen?"
Pierre Gasly: Regen is regen. Dit soort races zijn typisch races waarin de prestaties van de auto’s minder belangrijk zijn, races waarin je je als coureur kunt onderscheiden. Op voorwaarde dat je geen fouten maakt. Ik denk dat dat echt de sleutel was tot deze race. Het was zo makkelijk om een klein foutje te maken. Je moest de risico’s die je moest nemen goed inschatten en van start tot finish op de limiet zitten.
Vanochtend (zondag na de kwalificatie) was ik in de wolken omdat ik wist dat we goed presteerden. Ook al haalde ik Q3 niet, ik wist dat er iets moest gebeuren. Maar ik hield het hoofd koel en uiteindelijk klommen we terug naar de derde plaats en een dubbele podiumplaats. Het is echt historisch!
Esteban Ocon: Ik denk dat het een beetje van allebei is. Destijds zei Ayrton (Senna ) dat regenachtige omstandigheden de prestaties van de auto’s nivelleerden. Dat is vandaag nog steeds het geval. Toen ik deze (zondag) ochtend wakker werd, dacht ik niet dat ik me als vierde zou kwalificeren. Dus om op het podium te eindigen nadat ik de Grand Prix een tijdje heb geleid… (hij zucht). Het is gek. Even dacht ik zelfs aan winnen. Als de omstandigheden goed zijn, als we het minder over de auto hebben, dan zijn we er.
En om jullie tweeën op het podium te vinden?
P. G. : Onze relatie is, ondanks alle ups en downs, echt uniek voor ons. Alleen wij tweeën kunnen het begrijpen. Het is een prachtig verhaal omdat we erin geslaagd zijn om heel goed samen te werken en het team vooruit te helpen. Zelfs in een ingewikkeld seizoen zou het makkelijk zijn geweest om alles te laten vallen. We zijn vectoren van motivatie geweest voor iedereen, ook al is het ingewikkeld, dat weten we.
Vandaag ben ik echt trots op wat we hebben kunnen bereiken, zowel in Enstone als in Viry, ondanks het nieuws dat het F1-programma in 2026 stopt. Ik denk dat we vandaag al het werk dat ze aan het chassis en de motor hebben gedaan hebben terugbetaald met een foutloze race en een onverwachte finish op plaats twee en drie.
E. O.: Het is prachtig. Het is een geweldig verhaal ondanks de meningsverschillen die we over bepaalde dingen hebben. Dit podium zal ons allebei bijblijven.
Als de rode vlag er niet was geweest, hadden jullie dan op het podium kunnen eindigen?
P. G. : Het kwam niet uit de lucht vallen. Dat moment is de sleutel tot succes. De anderen gingen binnen omdat de omstandigheden verschrikkelijk waren. We gokten op de rode vlag maar we moesten overleven. We moesten de risico’s en de kansen tegen elkaar afwegen. We hebben alles goed gedaan.
E. O.: Het was gekkenwerk. Eerlijk gezegd was het onmogelijk om te rijden. De auto wilde niet draaien, er was niets om op te reageren. Maar we namen de juiste beslissing om op de baan te blijven. Het was echt een geweldig moment voor mij en ook voor Pierre. Want die ronde die we samen reden, zij aan zij, bracht mooie herinneringen boven aan toen we samen kartten in de regen en sneeuw. En het is geen geheim: al die rondjes die we in het verleden hebben gereden, zijn ons vandaag goed van pas gekomen.
(Fréderic Ferret/L’Équipe via Tagtik/Pic: L'Equipe)