Verstappen test een LMDh en Tsunoda een Indycar in Las Vegas
Voordat ze aan hun Formule 1-weekend in Las Vegas begonnen, kregen Max Verstappen en Yuki Tsunoda de kans om andere auto’s van de Honda-groep te testen. De Nederlander, die geïnteresseerd is in uithoudingsraces, reed een paar rondjes in de LMDh, die wordt gebruikt in IMSA, en de Japanse coureur nam plaats achter het stuur van een Indycar.
Terwijl hij zondag in Las Vegas voor de vierde keer tot wereldkampioen Formule 1 kan worden gekroond, trakteerde Max Verstappen zichzelf op een aangename pauze 300 km ten zuiden van Sin City. Om het samenkomen van de wereldwijde (in Japan gevestigde) en Amerikaanse sportentiteiten te vieren, had Honda een grote bijeenkomst georganiseerd in de Thermal Race Track Club, een (zeer) private club met een enorm circuit waar al eerder een Indycar-race zonder kampioenschap werd gehouden.
Aan de coureurskant waren er de vier coureurs uit de Formule 1 (Verstappen en Sergio Perez voor Red Bull, Liam Lawson en Yuki Tsunoda voor Racing Bulls), maar ook Indycar-coureurs waaronder zesvoudig kampioen Scott Dixon en viervoudig Indianapolis 500-winnaar Helio Castroneves, evenals Logan Sargeant die er was voor een ‘echte’ test en om te proberen zijn toekomst opnieuw op te bouwen nadat hij eerder dit seizoen was afgewezen door Williams.
Aan de autokant was de Indycar van regerend kampioen Alex Palou aanwezig, evenals de Acura GTP van Meyer Shank Racaing (uit de LMDh-reglementen), die deelneemt aan IMSA, het Noord-Amerikaanse Endurance-kampioenschap, plus een model dat deelnam aan de beroemde Pikes Peak-heuvelklim en tot slot een CR-V met een Indycar-motor en -transmissie. De vier F1-coureurs mochten elk een paar rondjes rijden in een van deze voertuigen.
Terwijl Yuki Tsunoda de Indycar onder zijn hoede had, zat Max Verstappen een tijdje achter het stuur van de Acura ARX-06. Het was een logische keuze voor de man die vaak praat over zijn wens om endurance te racen (in plaats van Indycar) als zijn F1-carrière voorbij is. De Nederlander leek te genieten van zijn ervaring achter het stuur van het 680 pk sterke, 1.030 kg wegende prototype. Sergio Perez moest het doen met het testen van de CR-V, de minst aantrekkelijke auto op de grid.
(Maxime Malet/L’Équipe via Tagtik/Pic: L'Equipe)