Besparingstip: bekijk je kleerkast anders
Kortingen van 20% tot 70%, alles aan halve prijs … Deze dagen worden we overspoeld met acties voor kledij. Wedden dat je wat nieuws aanschaft, zonder dat je het echt nodig hebt? Want zo’n kortingen wil je toch niet mislopen. Op radio2 legt Mirjam Hamming, stijlcoach in Nederland, je de valkuilen bloot.
Bekijk je eigen kleerkast
Voor je de winkelstraten intrekt, sta je best even stil bij je eigen kleerkast. Weet dat bv. in Nederland nog géén 30% van de kleren in de kleerkast daadwerkelijk worden gedragen. Je eigen kleerkast ligt vol met parels. Weet wat je allemaal hebt en dan is het de kunst om anders te gaan combineren.
Combineren kan je leren
Hoe kunnen we nu leren om anders te gaan combineren? Want meestal kleden we ons volgens een vast patroon: die broek dragen we steeds met die bepaalde trui enz.
“Je kan op zoek gaan naar hulp om die patronen te doorbreken”, tipt Mirjam. Zo is er Pinterest, een website waar foto’s gerangschikt staan in verschillende thema’s. “Ga daar eens gericht op snuffelen. Dan kom je vaak tot nieuwe ideeën. Heb je bijvoorbeeld een roze broek in je kast liggen, en weet je niet wat je ermee moet? Tik dan eens ‘outfit met roze broek’ in op Pinterest. Je krijgt een hoop inspiratie!”
Maar het allerbelangrijkste is om je eigen stijl goed te kennen. Weet goed wie je bent en laat je niet verleiden door wat in de mode is, wat een influencer draagt of wat een vriend of vriendin leuk staat. Dat is een grote valkuil, volgens Mirjam.
Ga gericht winkelen
De lage prijs alleen mag geen drijfveer zijn. Het is niet zinvol om tien jeansbroeken te hebben, als je er maar drie draagt. Winkel gericht met in je achterhoofd wat je écht nodig hebt.
Draag wat je koopt!
Belangrijke tip als je iets nieuws wil aanschaffen: zorg er voor dat je het met minstens drie andere items in je kleerkast kan combineren.
Wees ervan overtuigd dat je het graag en vaak zal dragen. Wanneer je iets koopt en je wil het de volgende dag niet meteen dragen, koop het dan niet!
(Skwadra by Tagtik/Source: Radio 2/Illustration picture: Unsplash)