Grote compensatieactie voor AdBlue in Europa
Stellantis gaat alle consumenten in de Europese Unie compenseren die een probleem hebben gehad met AdBlue in hun Citroën-, DS-, Opel- en Peugeot-auto. De fabrikant dekt de reparatiekosten.
AdBlue is een additief op ureumbasis dat is ontwikkeld om de uitstoot van stikstofoxiden door dieselmotoren te verminderen. Het is belangrijk om het bij te vullen als de auto het nodig heeft, anders wil hij niet meer starten. Maar bij Stellantis was er een softwareprobleem dat de lege tank verkeerd inschatte. Het programma blokkeerde de auto's terwijl dat niet nodig was, ook al zat er AdBlue in de tank. De tank moest dan vervangen worden om de bug te omzeilen. Een dure reparatie.
Onder druk van consumentenorganisaties en na een Italiaanse overwinning besloot Europa de koe bij de horens te vatten. Er werd een dialoog gestart tussen Stellantis en het Consumer Protection Cooperation Network (CPC Network), dat bestaat uit consumentenbeschermingsautoriteiten en de Europese Commissie.
Dank je wel, Italië
Een kleine 10 jaar geleden begonnen de klachten bij consumentenorganisaties in veel landen binnen te stromen. Naar schatting zijn honderdduizenden consumenten over de hele wereld getroffen door het defect. De gelukkigen konden nog profiteren van de fabrieksgarantie. Anderen moesten betalen voor reparaties. Maar eind 2023 dreigde de Italiaanse consumentenbeschermingsautoriteit met juridische stappen tegen Stellantis. Uiteindelijk kreeg het toezeggingen voor Italiaanse consumenten zonder naar de rechter te stappen. Sindsdien hebben de andere instanties besloten om de zaak op Europees niveau aan te kaarten uit zorg voor gelijkheid tussen EU-burgers. Het probleem valt nu onder een fabricagefout, met onbeperkte garantie...
Compensatie
Alle getroffen Europese klanten zullen nu worden gecompenseerd. Dit geldt ook voor degenen die al hebben betaald voor reparaties omdat hun auto niet meer onder de garantie viel. Dit maakt deel uit van een speciale “4UA - 4UB”-dekking voor de vergoeding van onderdelen en arbeidsloon voor auto's van Peugeot, Citroën, DS en Opel die gefabriceerd zijn tussen januari 2014 en augustus 2020. Er kan ook een extra bijdrage van 30 euro in de arbeidskosten zijn.
Om van de compensatie te profiteren, moet je contact opnemen met je dealer totdat een speciaal platform online gaat op 15 januari 2025. Er is ook compensatie beschikbaar voor professionele gebruikers. Als Stellantis zijn beloften niet nakomt, zal de groep een sanctie opgelegd krijgen door de Europese autoriteiten.
(Fausto with Olivier Duquesne - Source: Belgische FOD Economie - Picture: © FOD Economie - Stellantis - CPC)