Kleurcode voor paaseitjes eindelijk ontcijferd: achter welke kleur schuilt welke smaak?
We hebben het allemaal al eens meegemaakt: je prutst het papiertje rond het paaseitje open, zet er je tanden in en … dit is niet wat je verwachtte! Je hebt een smaak die je echt niet lust, terwijl een paar dagen voordien onder datzelfde blauwe papiertje jouw lievelingssmaak zat. Hoe komt het toch dat al die supermarkten daar geen uniformiteit in brengen? Want de consument is hier toch wel vragende partij.
Af en toe wordt er bij een mand paaseitjes een paaseitjeswijzer gelegd, dat maakt het kiezen zoveel leuker en zo weet je perfect wat er onder dat gekleurde papiertje zit! Maar ook die paaseitjeswijzers verschillen van supermarkt tot supermarkt.
In het verleden heeft men het probleem al eens aangekaart bij de supermarktketens. Maar het lijkt ingewikkeld; zo moeten de huismerken het uitvechten met verschillende onafhankelijke producenten. Daarbij komt ook nog eens dat ketens die in verschillende landen actief zijn, nog eens overeenstemming moeten vinden tussen al die landen.
Bij De Madammen op Radio 2 zegt Annick Verdegem, woordvoerster bij Mondelez, de producent van onder andere Milka, daar het volgende over:
“Momenteel is er inderdaad geen algemene kleurencode en focust elke producent op zijn eigen verpakkingen. We kunnen wel zeggen dat wij ons consequent houden aan onze eigen kleurcodes. We hebben er nog niet veel verandering in gebracht.”
Mondelez maakt er naar eigen zeggen ook een zaak van om de smaken te vermelden op de verpakking. “Maar we staan er zeker voor open om die algemene kleurcode te bekijken”, voegt Verdegem er nog aan toe.
Zo zijn onze verwachtingen voor een uniforme kleurcode getemperd. Het blijft dit jaar dus nog wat prutsen … of iemand anders de paaseitjes laten ‘voorsmaken’?
(FVDV for Tagtik/Illustration picture: Unsplash)