Barcelona verkoopt naam van voetbaltempel Camp Nou
Het Camp Nou, de naam van het legendarische voetbalstadion van FC Barcelona, werd verkocht aan het Zweedse streamingplatform Spotify en zal in de toekomst "Spotify Camp Nou" heten. De Catalaanse voetbalclub sloot daarvoor een meerjarige samenwerkingsovereenkomst met het populaire audiostreamingsplatform. Volgens de Catalaanse radiozender Rac1 zou de overeenkomst met Spotify 280 miljoen euro bedragen.
De benoemingsovereenkomst, die nog moet worden bekrachtigd door de buitengewone ledenvergadering van de club, zal naar verwachting in juli in voegen treden. Vanaf dan kunnen supporters van de Blaugrana dus terecht in het Spotify Camp Nou voor hun thuiswedstrijden. De naam van het Zweedse bedrijf zal ook voor de komende vier seizoenen verschijnen op de shirts en trainingspakken van de heren- en damesteams.
FC Barcelona heeft het al twee seizoenen financieel bijzonder moeilijk en de schulden stapelen zich op. Ook sportief draait het al even vierkant. Het wordt de eerste keer in de geschiedenis van de club dat de naam van het stadion aan een sponsor wordt verkocht. Dat is opvallend aangezien nog niet zo gek lang geleden de shirtsponsor van Barça Unicef was, dat dus vrijwillig werd vertegenwoordigd door een van de meest prestigieuze clubs ter wereld.
Vorig seizoen had Spotify-oprichter Daniel Ek al een bod gedaan om Premier League-club Arsenal te kopen, een project dat wordt ondersteund door voormalige legendes van de Gunners zoals Thierry Henry, Dennis Bergkamp en Patrick Vieira.
(Skwadra and LpR by Tagtik/Source: BBC /Picture: Pixabay)