Contract met Nike: Barça op weg uit de economische crisis
FC Barcelona is een stap dichter bij het overwinnen van de economische crisis na het tekenen van een recordcontract met hun uitrustingsleverancier Nike. De voorzitter, Joan Laporta, staat er weer sterker voor.
Ziet FC Barcelona eindelijk het einde van een ongekende economische crisis die startte in 2020? Op papier lijkt het daar wel op. Na maanden van conflicten over financiële meningsverschillen zijn de onderhandelingen tussen de Catalaanse club en Nike eindelijk afgerond. In een kort persbericht zonder cijfers kondigde Barça zaterdag op hun sociale netwerken aan dat ze hun contract met hun kledingfabrikant hadden verlengd. Er werd reikhalzend uitgekeken naar de aankondiging door de socio's, omdat het een teken was van hernieuwde financiële gezondheid, volgens voorzitter Joan Laporta, die aan het begin van het seizoen had aangekondigd dat de toekomstige deal “het beste contract in de voetbalwereld” zou zijn.
De Catalanen hebben hun commerciële relatie met de Amerikaanse gigant verlengd tot 2028 voor ongeveer 55 miljoen euro per seizoen, dankzij deze overeenkomst. Volgens verschillende interne bronnen zal het bedrag oplopen tot €100 miljoen per jaar tot 2028 en vervolgens €110 miljoen voor het volgende decennium. Er is ook een bonus van tussen de €100m en €120m te verdelen over de veertien jaar van het contract, evenals het beheer van de gehele e-commerce sectie voor Barça gelicenseerde producten.
Laporta (62) heeft onder vuur gelegen van een aantal critici voor zijn management van de club, en met deze deal positioneert hij zichzelf nu al als de favoriet om zichzelf op te volgen bij de volgende presidentsverkiezingen, die gepland staan voor 2026. De verkoop van 49% van Barça Studio, het audiovisuele bedrijf van de club, in 2021 in ruil voor 200 miljoen euro, is een ander terugkerend thema dat moet worden opgelost om de socio's te overtuigen. De financiële situatie van de club wordt bemoeilijkt door onbetaalde rekeningen van verschillende investeerders, waarbij La Liga de verkoop tegenhield totdat er in augustus eindelijk een cheque werd betaald.
Maar andere deadlines komen eraan en voorlopig heeft Barça nog steeds geen limiet beschikbaar voor de registratie van potentiële nieuwe spelers, noch voor die van Dani Olmo, die deze zomer arriveerde en momenteel geregistreerd staat dankzij een medische joker (de blessure van Andreas Christensen, die sinds augustus last heeft van een achillespeesblessure). De verkoop van Barça Studio was een van de beroemde hefbomen die het management in de zomer van 2021 in werking zette, net als de overeenkomst met het investeringsfonds Sixth Street, dat 25% van de toekomstige tv-rechten gedurende 25 jaar afstaat in ruil voor een cheque van ongeveer €500 milljoen.
Sindsdien is de financiële situatie van de club verbeterd. Ten eerste dankzij een gezondere loonmassa, die nu “slechts” 60% van de inkomsten uitmaakt in vergelijking met 98% in 2020-2021, maar ook door een toename van het aantal sponsors, een van de belangrijkste punten van Laporta’s presidentiële programma. De verwachte terugkeer naar Camp Nou in januari, met een verminderde capaciteit (ongeveer 60.000 toeschouwers, in afwachting van de voltooiing van de werkzaamheden in de zomer van 2026) en de ontwikkeling van BLM, het bedrijf dat textiel en merchandising van het merk Barça produceert, zijn de volgende stappen. De club is zich bewust van het potentieel van dit merk, dat kan rekenen op de promotie van de jonge spelers van de club.
In die zin is het totale beheer van de internetverkoop door Nike een uitkomst voor de Catalanen, die zo ook hun eigen merk kunnen promoten. Het is een win-winsituatie voor het Amerikaanse bedrijf, dat kampt met een omzetdaling en voor wie deze overeenkomst minstens zo belangrijk is als voor de huidige leider van La Liga.
(Tracy Rodrigo/L’Équipe via Tagtik/Pic: L'Equipe)