Tagtik

Is een duurder parfum ook beter?

Wat is nu het verschil tussen een duur en goedkoop parfum? Hoe testen we best een parfum? En is het wel een goed idee om parfum cadeau te doen?

Testen
Een parfum komt pas tot leven op je huid. We kennen allemaal de papieren vloeitjes die in de parfumeriezaken liggen om een parfum uit te testen. Gebruik deze om rustig eerst uit te testen of het parfum je bevalt. Pas wanneer een geur je ligt, kan je het opspuiten. Ideaal zou zijn om na het opspuiten de parfumerie buiten te stappen. Als de geur jou uren later nog bevalt, kan je deze met een gerust hart kopen. Zo voorkom je dat jou dure aankoop achteraan in het kastje belandt.

Eau de toilette of eau de parfum?
Een geur wordt ontwikkeld als concentraat dat achteraf wordt opgelost in een alcoholoplossing. Het is die concentratie die de intensiteit van de geur bepaalt.

Op Radio 2 geeft parfumkenner Sofie Albrecht uitleg: “Er bestaan geen regels over, maar in een eau de toilette gaat er ongeveer 5 à 10 procent concentraat. In een eau de parfum gaat er zo’n 10 à 25 procent. Een extrait de parfum is nog intenser van geur, dat bevat tot wel 40 procent concentraat. Hoe meer concentraat, hoe langer de geur blijft hangen.”
Doorgaans heeft een eau de parfum de beste prijs-kwaliteitverhouding. “Zeker voor zwaardere parfums is dat het geval. Koop je een lichter, frisser parfum? Dan kan het lonen om te investeren in een parfum met een hogere concentratie. Je zult het minder vaak opnieuw moeten opspuiten.”
Zo blijft een eau de toilette 2 tot 4 uur hangen, een eau de parfum tot 8 uur. Een extrait de parfum ruik je nog langer.

Duurder ook beter?
Parfums kosten vaak veel geld, maar bij heel wat merken is het flesje duurder dan de inhoud. “Je betaalt vaak vooral de dure marketing en de reclamecampagnes. Parfumhuizen verkopen een droomwereld”, zegt Albrecht.
Het gaat om het psychologisch effect: parfum is vooral duur omdat we het door die hoge prijs meer naar waarde schatten. “Hoe meer pijn het doet in de portemonnee, hoe specialer het gevoel dat je erdoor krijgt”, zegt Albrecht. Maar laat je daar niet aan vangen. "Er zijn zeker parfums die terecht duur zijn, met dure ingrediënten. Maar er bestaan ook fantastische goedkope geuren."

Kruidvat is een onderdeel van AS Watson, dat ook eigenaar is van Ici Paris XL. De prijszetting is anders, de inhoud van de flesjes is dezelfde.

Sofie Albrecht haalt bijvoorbeeld haar neus niet op voor de betaalbare huisparfums die je vindt bij kledingketens als H&M of Zara. "Die zijn vaak gemaakt door dezelfde parfumiers die werken voor de grote huizen. Ze kunnen heel goed gemaakt zijn en je hebt ze vaak voor een heel interessante prijs."

"Je betaalt vaak ook voor het imago van een winkel en voor het feit dat je persoonlijk advies krijgt". Een gewone drogisterij heeft vaak een mooi gamma parfums. De prijs ligt lager omdat je geen persoonlijk advies krijgt en niet omdat de parfums minderwaardig zijn."

Tot slot heeft de parfumkenner nog één tip. "Koop je regelmatig parfum? Schrijf je in op een mailinglijst. Daar kan je echt je voordeel mee doen. Sommige parfumerieketens geven af en toe kortingen." Een klantenkaart kan ook handig zijn. "Je blijft op de hoogte van acties en je krijgt soms een mooi procentje, ook al is dat maar voor een beperkte selectie producten."

Parfum als cadeau geven?
Wanneer je weet wat het lievelingsparfum is van iemand, is het niet moeilijk om een keuze te maken als je een parfum wil schenken. Weet je niet welke geur te schenken, geef dan eerst een staaltje cadeau en schenk het flesje pas achteraf wanneer de geur in de smaak valt.

(FVDV for Tagtik/Source: Radio 2/Illustration picture: Pixabay)

FVDV

FVDV

Franco Vandevelde - Journalist NL @Tagtik

Ook dit kan u interesseren