De koning van Spotify waar u nog NOOIT van gehoord hebt
Met ruim 15 miljard streams is hij de meest beluisterde Zweedse muzikant op Spotify, ver vóór Abba of Avicii, en toch is zijn naam vrijwel onbekend bij het grote publiek. Johan Röhr is een discrete pianist die, terwijl hij zich verschuilt achter bijzonder veel verschillende bijnamen, kon inspelen op de opkomst van ambient playlists op het streamingplatform.
Deze 47-jarige muzikant, woonachtig in Stockholm, heeft lang in de schaduw gewerkt voor Zweedse televisieshows en artiesten. Maar hij bleef volkomen onbekend bij het grote publiek. Hij is echter de meest beluisterde Zweedse artiest op Spotify geworden, met 15 miljard streams en een grote voorsprong op internationale legendes als Elton John, Mariah Carey, Britney Spears en Metallica. Zijn truc? Zijn muzikaal werk is nooit gesigneerd met zijn echte naam.
Een voorbeeld? De zogenaamde pianiste 'Maya Aström' is de maker van een instrumentale playlist op Spotify genaamd ‘Piano in the Background’. Ze lijkt echt te bestaan, volledig met haar eigen profiel en een uitgebreide discografie. Maar 'Maya Aström' is een van de 650 (!)pseudoniemen achter Johan Röhr. Het Zweedse dagblad Dagens Nyheter kwam hier achter.
Onder de vele pseudoniemen die Röhr gebruikt, vinden we Csizmazia Etel, Minik Knudsen, Aldemar Borrego, Jason Larochelle en Mingmei Hsueh. Maar welke naam ook wordt gebruikt, de muziekstijl blijft dezelfde: mainstream, consensuele, minimalistische en rustgevende muziek, uitgevoerd op de piano, ideaal om te ontspannen. In totaal hebben deze afspeellijsten meer dan 62 miljoen abonnees. Genoeg om Johan Röhr bijna 3 miljoen euro aan jaarinkomen op te leveren.
Sinds zijn identiteit bekend werd gemaakt, wilde Johan Röhr geen commentaar geven op deze kwestie en liet hij zijn label, Overtone Studios, in zijn naam communiceren. Het label meldt dat het gebruik van meerdere pseudoniemen volkomen legaal is. Het volume aan muziek dat Röhr uitbrengt – meer dan 2.700 instrumentale nummers – roept echter vragen op over de industriële dimensie van deze praktijk, evenals over de rol van Spotify bij het promoten van deze nummers.
Deze zaak benadrukt de uitdagingen die het promoten van artiesten op streamingplatforms met zich meebrengt, waardoor kritiek ontstaat op Spotify, dat er vaak van wordt beschuldigd populaire artiesten te bevoordelen ten koste van meer originele auteurs of componisten.
Nu dezelfde formats en melodieën eindeloos worden herhaald, is het legitiem om je af te vragen of voor het componeren van muziek in de toekomst nog steeds mensen nodig zullen zijn, of dat kunstmatige intelligentie het over zal nemen.
(FVDV and LM for Tagtik/Source: Le Monde du 26 mars/Picture: StockSnap via Pixabay)