De dodelijkste auto bij een ongeval? Een Tesla!
Een studie van ISeeCars, een specialist in de online doorverkoop van tweedehandsauto's in de Verenigde Staten, rangschikt auto's en merken op basis van hun sterftecijfer na een ongeval. Een miljardair zal niet blij zijn met de resultaten.
De organisatie die de verzekeringen in de VS vertegenwoordigt, het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), heeft ontdekt dat het aantal ongevallen en doden op de Amerikaanse wegen de afgelopen 5 jaar is gestegen in vergelijking met de 12 jaar daarvoor. Het aantal dodelijke ongevallen is nu 2,8 per miljard afgelegde mijlen (4,5 miljard km). Op basis hiervan heeft iSeeCars, een website die gespecialiseerd is in de doorverkoop van tweedehandsauto's, een onderzoek uitgevoerd om te bepalen welke modellen en merken het vaakst betrokken zijn bij deze dodelijke ongevallen.
Grootte en gedrag
Het meest dodelijke model is de kleine Hyundai Venue SUV van 4,04 m. Deze heeft een gemiddelde van 13,9 dodelijke ongevallen per miljard afgelegde kilometers, wat 4,9 keer meer is dan het gemiddelde! De Chevrolet Corvette, de Mitsubishi Mirage (een stadsauto), de Porsche 911, de Honda CR-V en de Tesla Model Y volgen in dit macabere klassement. Volgens iSeeCars toont dit aan dat de grootte van de auto en risicovol gedrag factoren zijn die het risico op een dodelijk ongeval verhogen.
Tesla bij de merken
In de ranglijst van merken wordt Tesla, rekening houdend met alle percentages voor zijn modellen, als het gevaarlijkst beschouwd. Tesla heeft een dodelijk ongevallencijfer van 5,6 per miljard afgelegde kilometers. Daarna volgen Kia (5,5), Buick (4,8), Dodge (4,4) en Hyundai (3,9). iSeeCars is verbaasd over de lage positie van Tesla, ondanks het feit dat zijn auto's zijn uitgerust met een volledige reeks rijhulpmiddelen. Volgens het onderzoek weerspiegelen deze hoge verkeersdoden “evenveel, zo niet meer, het gedrag van de bestuurder dan het ontwerp van het voertuig”. En dat degenen “achter het stuur” van een Tesla ongetwijfeld te veel vertrouwen op technologie en dat dit hen uiteindelijk afleidt van hun taak als bestuurder.
(Fausto with Olivier Duquesne – Source : iSeeCars – Picture : © picture alliance / AA | Tayfun Coskun)