Rusland verraadt China en voert heimelijke heffing in voor bondgenoot
Moskou heeft zijn relatie met Peking in het geheim onder druk gezet na het heffen van tarieven op de export van Aziatische auto's naar Rusland.
Voor de oorlog in Oekraïne behoorde Rusland tot de top 10 van automarkten, maar na de invasie trokken westerse bedrijven zich terug uit het land. Ondanks deze plotselinge uittocht overspoelde China Rusland met zijn automerken, waaronder Geely en Chery.
Dankzij deze voor beide partijen voordelige handel genereerde het partnerschap vorig jaar meer dan 244 miljard dollar, volgens cijfers van China.
De toestroom van Chinese auto's heeft zowel in Rusland als in de Europese Unie tot bezorgdheid geleid, vooral door het groeiende aantal elektrische voertuigen. In reactie hierop heeft Moskou zijn “schrootbelasting” verhoogd van 70% naar 85%.
Hierdoor kan Rusland zijn binnenlandse industrie beschermen en tegelijkertijd buitenlandse fabrikanten aanmoedigen om hun productie naar het land te verplaatsen.
“Vanaf januari 2025 bestaat de recyclingbijdrage [uit] meer dan een kwart van het prijskaartje. Dit betekent dat voor de meeste OEM's [original equipment manufacturers] de Russische recyclingvergoedingen duurder zijn dan de compenserende rechten van de EU op Chinese EV's”, zegt Gregor Sebastian, senior analist bij het China Corporate Advisory-team van Rhodium Group.
De Chinese autoriteiten moeten nu de impact van deze belasting op hun economie beoordelen.
(SR and QG for Tagtik/Source: Newsweek/Picture: © Pixabay)