Tagtik

Welke voetbalclub is economisch het sterkst?

PSG en Barcelona staan nek aan nek in sportief opzicht, maar ook in economisch en financieel opzicht staan ze dicht bij elkaar. De Spanjaarden, vijfvoudig winnaar van de UEFA Champions League, hebben nog steeds een duidelijke voorsprong als het gaat om internationale populariteit.

Waardering: het voordeel van Barça
”Er is een soort convergentie tussen de twee clubs vanuit economisch oogpunt,” zegt sporteconoom Luc Arrondel, onderzoeksdirecteur bij het CNRS (Centre national de la recherche scientifique). Barça staat al meer dan tien jaar op het podium wat betreft waardering en inkomsten, terwijl PSG vanaf een veel lagere positie begon. Maar de club heeft zich enorm ontwikkeld en staat nu dicht bij de top.

Hoewel PSG sinds 2011 gestage vooruitgang heeft geboekt, liggen ze qua waardering nog steeds achter op de Catalanen, ondanks een duidelijke stijging van 32% tussen 2022 en 2023. Voor het eerst heeft de Parijse club een zeer kleine voorsprong op zijn Spaanse rivalen in de inkomstenranglijst voor het seizoen 2022-2023. ”Sinds 2019 heeft PSG een ommekeer gemaakt, en die versnelde nog verder na de komst van Lionel Messi in de zomer van 2021,” voegt Arrondel toe. ”Dat viel samen met een periode van minder sportief succes voor Barça, midden in een economische bezuinigingskuur.”

Het maximaliseren van inkomsten is een belangrijke troef als je wilt schitteren op het veld. PSG heeft de afgelopen jaren een voorbeeld genomen aan Barça, vooral als het gaat om de exploitatie van hun stadion. “Er is een echte inhaalslag gemaakt op het gebied van ticketinkomsten. Parijs loopt voor op alle Engelse clubs, met een beleid dat vooral gericht is op VIP-ruimtes,” merkt Arrondel op. Het is een strategie die zijn vruchten lijkt af te werpen, ondanks de beperkingen van het Parc des Princes, dat als klein wordt beschouwd (48.000 zitplaatsen) een reden waarom de club de komende jaren zou kunnen verhuizen.

Als meest winstgevende club per toeschouwer (met een gemiddelde van 140 euro per zitplaats) zou PSG wel eens bovenaan in de volgende lijst kunnen komen te staan vanwege het inkomstenverlies dat de huidige leiders, Barça, vrezen. Zij spelen dit seizoen in Montjuic, in een stadion dat bijna half zo groot is als Camp Nou (99.000 zitplaatsen). De Catalaanse club heeft echter nog steeds een voorsprong als het gaat om het aantal verkochte shirts. Met een wereldwijde aanwezigheid verkocht het Catalaanse team (4e met 1,6 miljoen verkochte shirts) 500.000 shirts meer dan PSG (7e) tijdens het seizoen 2022-2023.

Terwijl de economische en financiële gegevens pleiten voor het naar elkaar toegroeien van de financiele prestaties, kan PSG nauwelijks concurreren met Barcelona in termen van reputatie over de hele wereld. PSG (opgericht in 1970) is een relatief jonge club in vergelijking met hun Catalaanse rivalen (opgericht in 1899), en PSG is nog steeds op jacht naar zijn eerste Champions League-succes. Barça heeft deze competitie daarentegen al vijf keer gewonnen (1992, 2006, 2009, 2011 en 2015). ”Je kunt jezelf geen prijzenkast kopen,” zegt Arrondel. PSG lijdt mede daardoor aan een gebrek aan bekendheid in vergelijking met Barça.

Het is een kloof die PSG probeert te overbruggen door hun marketinginspanningen op te voeren en nieuwe winkels te openen, met name in Azië en Amerika. Deze kloof kan echter ook zomaar groeien door het opeenvolgende vertrek van de belangrijkste sterren van de club. “We kunnen niet uitsluiten dat het imago van de club afvlakt, vooral na het vertrek van Neymar, Messi en binnenkort Kylian Mbappé, als het verhoopte Europese succes niet snel komt,” concludeert de econoom.

(Arthur Verdelet/L’Équipe via Tagtik/Pic : L'Equipe)

Ook dit kan u interesseren